SIM Only uitleg | Uit welke telecomabonnement kan ik kiezen?

Zoals gezegd heb je bij een telecomabonnement meer keuze in SIM Only aanbieders dan bij een telefoniecontract met smartphone. Dat zijn echter niet allemaal verschillende providers met een eigen netwerk. In Nederland tellen wij officieel 4 grote telecom bedrijven met een eigen netwerk, namelijk:
sim only tele2

  • KPN,
  • Vodafone,
  • T-Mobile
  • Simpel
  • YouPhone
  • HollandsNieuwe
  • Tele2
  • Telfort
  • Simyo
  • Robbin Mobile

Alle andere SIM Only aanbieders maken gebruik van het netwerk van één van deze SIM Only aanbieders. Zo maakt de providers hollandsnieuwe bijvoorbeeld gebruik van het netwerk Vodafone en heb je bij Simyo de betrouwbare dekking van KPN. In totaal kent Nederland op dit moment twaalf verschillende providers.

Vergelijken van SIM Only abonnementen loont

We blijven het zeggen, maar het is ook echt waar. Net als het vergelijken van de prijzen van je smartphoneabonnement, energieleverancier, zorgverzekering en internetabonnement kan je ook flink geld overhouden op de kosten van je abonnement zonder smartphone. De prijzen van een internet en mobiel bellen abonnement kunnen per paar weken anders zijn en zijn per telecom bedrijf verschillend. Als je ervoor kiest om over te stappen naar een betere provider met een telecomabonnement is het aan te raden om gebruik te maken van een sim only vergelijkingssite. Zo weet je zeker dat je nooit te veel betaalt. Wij helpen je graag en tonen je een uitgebreid overzicht van alle aanbieders en hun aanbiedingen. We werken de prijzen dagelijks bij zodat ze altijd actueel zijn.

Hoe kan je het beste SIM Only aanbieders vergelijken?

Het bekijken van abonnement kunnen per maand veranderen kan door allereerst de minimale hoeveelheid belminuten te bepalen. Wie kiest voor een te klein internet en mobiel bellen abonnement kunnen per paar weken verschillen loopt het risico buiten de bundel te bellen. De aanbieder verwacht dan een bijbetaling. Bekijk oude telefoonrekeningen om achter het gemiddelde gebruik te komen.

Bellen en smsen tezamen

Bedenk voor het afsluiten het aantal gewenste sms’jes. Dat aantal kan gelijk zijn aan het aantal belminuten. Denk van tevoren goed na of veel sms’jes wel echt nodig zijn. Op het moment zijn er immers chatdiensten als iMessage en WhatsApp. Via deze diensten kunnen gebruikers tekstberichten sturen, zonder dat dit ten koste gaat van hun aantal sms’jes. Kijk vooral naar de prijs: soms kan een grotere of juist kleinere bundel voordeliger zijn.

Wat is het geschatte dataverbruik?

Wie af en toe het nieuws leest, WhatsAppt en heel af en toe filmpjes kijkt, zal genoeg hebben aan zo’n 500 MB. Wie juist veel video’s bekijkt, kan beter kiezen voor een abonnement van 1000 MB of meer. In de praktijk hebben veel afnemers van SIM Only aanbieders een te krappe bundel, waardoor ze moeten bijbetalen. Het gebruik van WiFi is ook een oplossing.

Verschil tussen 3G en 4G netwerk

Sommige SIM Only aanbieders bieden ook de keuze tussen 3G en 4G aan. 3G is snel genoeg om te kunnen Twitteren, Facebooken en WhatsAppen, maar te traag voor het bekijken van video’s. 4G heeft in de auto of in de trein een snelheid van 12,5 megabyte per seconde. Wie stilstaat of loopt, kan een snelheid van 125 megabyte per seconde gebruiken.

Vergelijk tot slot voor de duur van het abonnement. In veel gevallen geldt: ‘Hoe langer het SIM Only abonnement, hoe lager de prijs.’ Bekijk voor het afsluiten eerst de ervaringen van voorgaande klanten. Klanten hebben de mogelijkheid een maandcontract af te sluiten om de aanbieder uit te proberen. Bevalt de SIM Only aanbieder niet, dan is de beller na een maand vrij om te gaan. Bevalt de provider al een paar maanden? Dan kan een jaarcontract een goedkopere optie zijn. Het is verstandig ook de eenmalige installatiekosten te bekijken.

SIM Only uitleg – Wat is het verschil tussen een abonnement en SIM Only?

SIM Only uitleg: Bij een SIM Only abonnement neemt de klant geen telefoon af, maar alleen een simkaart. Op de kaart staan alleen de abonnementsgegevens en het telefoonnummer. De klant van het internet en mobiel bellen abonnement, moet zelf een mobiele telefoon met SIM Only uitleg regelen.

Bij een telefoon met abonnement, geldt een maandelijkse prijs, waarbij de telefoon, belminuten, sms’jes en dataverkeer bij de prijs en SIM Only uitleg zijn inbegrepen.

Welke simkaarten zijn er?

Er zijn drie formaten simkaarten: het standaard formaat, micro sim en nano sim. Het standaard formaat werd vooral vroeger gebruikt. Tegenwoordig gebruiken providers het formaat nog nauwelijks. De meeste telefoonshebben nu een aansluiting voor een micro simkaart. Alleen de allernieuwste smartphones gebruiken een nano simkaart.

De meeste aanbieders leveren de simkaart op alle formaten. De afnemer van het telecomabonnement kan dan zelf de kaarten uitdrukken.

Ongelimiteerd bellen, internetten en sms’en, kan dat?

Er bestaan aanbieders die ongelimiteerd bellen, sms’en en internetten aanbieden tegen een vaste prijs. Vodafone en Simpel bieden al de mogelijkheid tot ongelimiteerd bellen en sms’en. Robin Mobile biedt ook naast ongelimiteerd bellen en sms’en ook ongelimiteerd internetten aan.

Waarom betaal ik de eerste maand meer?

Voor het afsluiten van een nieuw SIM Only abonnement

Wat is het verschil tussen 3G en 4G?

4G is een nieuwere techniek voor internetverbinding op de toestel. 3G en 4G verschillen vooral in de snelheid: bij 3G kan de gebruiker maximaal 8 Mbit per seconde gebruiken. Bij 4G is dat 150 Mbit per seconde. 4G werkt alleen op nieuwere mobiels, terwijl 3G op veruit de meeste telefoons werkt.

SIM Only begrippenlijst

Belminuut

Het aantal belminuten geeft aan hoeveel minuten de koper per maand mag bellen.

Bundel

Een bundel bestaat meestal uit bellen, sms’en en internetten voor een vast bedrag per maand. Sommige aanbieders bieden apart een internetbundel aan.

Data

Met het woord ‘data’ bedoelt men de hoeveelheid gegevens die via de telefoon worden verstuurd en ontvangen tijdens het internetten. De telecom bedrijven drukt deze hoeveelheid uit in MB’s.

Dual sim

Sommige mobiel ondersteunen twee simkaarten. De technische term hiervoor is ‘dual sim’. De koper plaatst twee simkaarten in één mobiel, en is dan op twee telefoonnummers tegelijk bereikbaar, op zelfde mobiel.

Fair Use Policy

Fair Use Policy zijn extra regels waarin beperkingen worden opgelegd aan de afnemer. Op die manier wil de telecom bedrijven onbeperkt internet toch enigszins aan banden leggen. Zo kan het zijn dat een afnemer niet meer dan 10 keer het gemiddelde van andere klanten mag verbruiken. De SIM Only aanbieder kan bij het breken van de Fair Use Policy het abonnement stopzetten.

MB
sim only maandelijks opzegbaar
‘MB’ staat voor megabyte. Dit geeft de hoeveelheid van een datapakketje aan. 1 MB is 10^6 bytes.

Nummerbehoud/Nummerportering

Wie naar een andere provider overstapt, kan zijn of haar telefoonnummer behouden. De nieuwe telecom bedrijven onderhandelt dan met de vorige SIM Only aanbieder over het telefoonnummer. Bij een akkoord wordt het telefoonnummer overgedragen. Iedere aanbieder moet deze service verplicht aanbieden.

Provider

‘Provider’ is Engels voor ‘leverancier’. In dit geval de leverancier van de verbinding met het netwerk.

SIM
SIM staat voor ‘Subscriber Identity Module’. Op een simkaart staan de gegevens van het abonnement. Zo staat er bijvoorbeeld het telefoonnummer op en bij welke provider het nummer hoort. Bij de meeste toestellen zit deze kaart dichtbij of onder de batterij. In sommige gevallen treft de gebruiker de simkaart aan, bij de zijkant van de telefoon.

SIM Only

SIM Only is een abonnement zonder telefoon. De consument neemt dus een kaartje bij de telecom bedrijven af, maar geen telefoon.

Simlock

Als een smartphone een simlock heeft, kan deze maar met één bepaalde kaart werken. De mobiele telefoon werkt niet op andere netwerken. Deze beveiliging kan voorkomen bij toestellen die de abonnee bij een abonnement afneemt, of bij een telefoon die bij een prepaid pakket is aangeschaft. De provider moet na een jaar het mobiele telefoon vrijgeven.

Stilzwijgend verlengen

Sommige SIM Only aanbieders doen aan ‘stilzwijgende verlenging’. Dat houdt in dat de provider de klant niet op de hoogte stelt over de verlenging van het abonnement. Zodra het contract afloopt, hoeft de consument geen actie te ondernemen. SIM Only uitleg

Scroll to top